Spirulina

Pozitivní účinky na lidský organismus


Výzkumy a studie Spiruliny

V roce 1994 se v Rusku patentovalo podávání Spiruliny nemocným dětem po ozáření z Černobilu. Hodnoty radionuklidů se u nich snížily o 50%, alergická citlivost na podněty z okolí se normalizovala.

Skupina Carnegie Institute, World Bank, FAO doporučila Spirulinu jako nejvýživnější potravinu na planetě a to hlavně díky množství proteinů, které je mnohem vyšší než u hovězího masa.

Podle Citybizlist.com užívají pravidelně Spirulinu američtí a čínští atleti pro zvýšení výkonu, pro rychlejší rekonvalescenci po námaze.

Podle UN Food a Organizace Agrikultury je Spirulina zařazena do vesmírného programu NASA, jelikož 1g této řasy nutričně nahradí 1kg ovoce a zeleniny.

Spirulina - pěstování, výroba, použití

Aby byla Spirulina hodnotnou potravinou, musí voda, kde se pěstuje, být velmi bohatá na minerály a stopové prvky. Všechny živiny Spiruliny jsou velmi lehce vstřebatelné. Při zpracování řasy Spiruliny se většinou postupuje šetrně a řasa se suší za nízkých teplot, aby byly zachovány všechny nutriční a enzymatické vlastnosti této superpotraviny.

Sušená řasa se drtí na jemný prášek, který se již v této formě používá, či je lisována do tabletek. Pakliže se lisuje při vysokém tlaku, tabletky spolehlivě drží formu a není třeba přidávat žádné přídavné látky, pojiva, barviva, lepek, cukr, sóju, kukuřici, kvasnice, konzervanty a dochucovadla. Takový výrobek není kvalitní. Je třeba si pozorně přečíst etikety výrobků, kde složení bývá uvedeno a pakliže je složením 100% řasa Spirulina, jde o správný výrobek. Spirulině se daří tam, kde je velmi čisté prostředí, čistá voda a sluneční svit. Naštěstí taková místa na Světě stále ještě jsou (nejvíce se pěstuje na bio farmách v USA, Thajsku, Indii, Taiwanu, Číně, Bangladéši, Mongolsku, Pákistánu, Myanmaru, Řecku a Chile).

Sušená Spirulina je velmi dobře stravitelná. Buněčná stěna neobsahuje žádnou celulosu a lidské trávící enzymy ji umí bez problémů rozrušit. Nelze vypichovat jednotlivé složky Spiruliny a jejich účinek, ale jako všechny ostatní zelené potraviny je třeba pochopit, že Spirulina působí celostně (např. velmi dobře působí na peristaltiku a správná funkce střev dále zajistí zdravý imunitní systém, dostatek energie a psychickou pohodu atd.).

Spirulina se dá kombinovat s ostatními zelenými potravinami, téměř neexistuje kontraindikace. Neužívat by ji měli pouze lidé s fenylketonurií a při užívání léků na ředění krve by se pacienti měli poradit s lékařem. Jako u všech zelených potravin je třeba začínat s menšími dávkami, než jsou uvedeny v návodu a postupně navyšovat. Je možné, že po začátku užívání někteří lidé pociťují jisté změny v zažívání (mírný nárůst plynatosti), je třeba se nezaleknout, tento stav velmi rychle zmizí a trávení se naopak upraví správným směrem. Jde pouze o důkaz, že se spustila očista. Někomu vyhovuje v konzumaci Spiruliny dělat pauzy (např. 3 týdny užívání a týden pauzy), ale někteří konzumenti toto vyvracejí. Je třeba tedy tuto potravinu používat tak, jak vám to vyhovuje. Je vhodná i pro těhotné a kojící ženy, děti (zde je většinou na příbalových letácích uveden opak, jde však o nařízení, které výrobci musí uvést).

Nadšení z užívání Spiruliny jsou např. sportovci, kteří udávají zvýšení výkonu a menší únavu. Rekonvalescence po onemocnění probíhá se Spirulinou rychleji.

Spirulinu jistě stojí za to vyzkoušet!.